tisdag 13 maj 2008

I lagens limo - Michael Connelly

...en titel så urlöjlig att jag först hade svårt att ta boken på allvar. (Lincoln Lawyer som den engelska titeln lyder är något bättre, men inte bra.) Mickey Haller är huvudperson i denna rättegångsthriller där mannen i fråga är förvarsadvokat som för länge sedan mist tilltron till att "sanningen skall göra er fria".

Han anlitas som försvarsadvokat till klienten Louis Roulet och tror till en början att denne är oskyldig. Snart förstår han dock att mannen är ondskan själv och har många liv på sitt samvete.

Huvudpersonen är ännu en gång en ensamstående man med några avverkade kvinnor i bagaget och som under berättelsens gång hinner dricka alldeles för många drinkar. Ändå är det spännande, filmlikt och - efter en seg första halva - intressant och fräscht.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...