tisdag 15 september 2009

Bryta om - Åsa Anderberg Strollo


Minna har bestämt sig för att klara gymnasiet. Nu ska hon sätta skolan och sig själv framför allt och visa alla andra idioter att hon visst kan göra det på egen hand. Hon har för få poäng för att läsa vidare på gymnasieskolan nära henne. Därför kommer det sig att hon istället ska läsa vid gymnasiet i Skärholmen. Det finns nackdelar, men den stora fördelen överväger allt det andra: nu får hon en chans att börja om och bryta upp med det gamla. Att bryta om.

Allting går fel. Det är för många som drar i henne och känslan av att vara värdelös sköljer hela tiden över henne: hon är en värdelös dotter till mamma som behöver henne så mycket i sitt missbruk att Minna inte står ut. Om Minna går till skolan kanske mamma inte lever när hon kommer hem igen. Hon är en värdelös dotter till pappa som inte litar på honom när han säger att allt ska bli annorlunda. Hon har inte glömt hans svek när han lämnade henne och mamman och lät henne ta hand om allt det han själv inte stod ut med. Hon är en värdelös flickvän till Eddie som tjurar över att hon vill gå den skola han själv valt bort och han tycker att hon lika gärna kan läsa in hela gymnasiet på typ en termin på KomVux senare.

Anderberg Strollo målar upp en hjärtskärande bild av Minna: en typisk dotter till en missbrukare som tror att hon är helt ensam i världen med sina problem. Viljan att slå sig lös krockar hela tiden med lojaliteten hon känner mot sin mamma. Eftersom pappa redan har svikit och då han redan startat en ny familj kan hon inte vända sig till honom heller.

Ändå vill hon leva och hon vill klara sig. Men hon gör det inte utan vuxna. Det krävs att hela hennes värld rasar samman för att omvärlden ska förstå och då får hon äntligen chansen att verkligen bryta om: att bryta upp och börja om. Det är en mycket mörk berättelse som ändå slutar hoppfullt.

Strollo är riktigt duktig på att måla upp vuxenvärldens "förstår-ingenting". De ställer rätt frågor och säger rätt saker. Det är inga ärkepuckon som inte gör sitt jobb. De går bara på den luttrade tjejens historier. Kanske kan jag lära mig någonting av det? Kanske kan jag sätta den här boken i någon elevs hand så att han eller hon förstår att det faktiskt kan vara bättre att berätta.

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har läst den här för en evighet sedan, och tyckte också himla mycket om! Så oerhört stark berättelse.

Annas resa sa...

Den ska jag läsa!

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...