lördag 21 maj 2011

Angelologi, änglarnas tecken - Danielle Trussoni

Syster Evangeline tar i egenskap av bibliotekarie i klostret Sankta Rosa emot en förfrågan om en viss brevkorrespondens som ska ha ägt rum mellan en av klostrets systrar och den mytomspunna Abigail Rockefeller under Andra Världskriget. En ung forskare anlitad av en speciell intressent ber om att få se breven men Evangeline ger honom avslag, eftersom detta är klostrets policy. Samtidigt kan hon själv inte släppa tanken på breven och när hon börjar undersöka saken själv ändras hennes liv för alltid.

En ny värld uppenbaras för henne, där hennes ursprung visar sig vara någonting helt annat än vad som berättats för henne och där kampen mellan gott och ont aldrig har varit mer omvälvande. Systrarna på klostret spelar en viktig roll och Evangeline slits plötsligt mellan den värld hon vuxit upp i och den nya värld som nu väntar henne. Hennes mor och mormor, Angela och Gabriella (jo, namnen är anmärkningsvärda), har varit viktiga föregångare innan henne och hon måste nu fortsätta där de slutat. Till sin hjälp har hon bland annat den unge forskaren Verlaine och en stor grupp angelologer som svurit att motverka de krafter som är ondare än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Jag läste någonstans hur boken jämfördes med bl.a. Dan Browns böcker, men glöm det. Där Brown hackar upp allt i små, små bitar för att göra sina cliffhangers i slutet av varje kapitel skriver Danielle Trussoni sammanhängande och historieliknande skildringar som blir nästan akademiska i sina utföranden. Det är bra, spännande och nytänkande tycker jag. Beskrivningen av varelserna i den här boken är riktigt, riktigt tänkvärda. Jag kan inte säga mer utan att avslöja för mycket, så läs den!

Bild lånad av Damm förlag.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...