onsdag 17 augusti 2011

Tjuvarnas stad - David Benioff

Lev grips för stöld efter att ha plockat åt sig en nedskjuten tysk soldats pinaler. Han hamnar i en cell tillsammans med Kolja, en kvinnotjusare med talets gåva och som anklagats för desertering. De är båda övertygade om att deras sista stund är kommen och att de kommer att bli skjutna när morgonen kommer, men de får i stället ett erbjudande av översten: Om de kan samla ihop tolv ägg till dotterns bröllopstårta blir de benådade.


Eftersom romanen utspelar sig i Leningrad inger överstens erbjudande inte mycket hopp för huvudpersonernas överlevnad. Leningrad är ockuperat av tyskarna och de riskerar att bli skjutna oavsett vilka patruller de stöter på. Leningrad är helt tömt på mat och svälten som råder har drivit invånarna till att äta både murbruk och annat som de kan tänkas överleva på. Möjligheten att hitta ett ägg, eller därtill tolv, är mycket liten, för att inte säga obefintlig. I kampen för överlevnad gör ändå Lev och Kolja sitt bästa för att uppfylla uppdraget och det blir ett riktigt äventyr för läsaren att följa med på.


Det här är en riktigt bra bok och berättelsen skildrar krigets fasor samtidigt som författaren har vävt in de glädjeämnen som ändå finns mitt i allt det mörka. Huvudpersonerna diskuterar kärlek, litteratur och fadersfigurer och visar hur tidlösa vissa frågor är. Relationen mellan de två männen, två personer som under andra omständigheter aldrig skulle ha blivit vänner, är fint tecknad och bär hela vägen till sista sidan. Det är så väl beskrivet att man fryser mitt i denna rekordsommars värme.


Tjuvarnas stad är utgiven av Forums förlag, varifrån bilden är lånad. OBS! Värsta spoilervarningen på beskrivningen av boken på Forums hemsida! Jag varnade dig!

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...